Opkomen voor jezelf. Opkomen voor een ander. Je hebt lef nodig om je nek uit te steken. Hoe zie jij dat?

In groep 7 zijn we druk met het project 'Oorlog in mijn buurt'. Op 25 en 26 februari 1941 staakten de inwoners van Amsterdam tegen het wegvoeren van de Joodse bevolking. Het monument De Dokwerker op het Jonas Daniël Meijerplein staat hiervoor symbool.

De Februaristaking is het enige massale, openlijke protest in de Tweede Wereldoorlog tegen de Jodenvervolging in heel bezet Europa geweest.

Samen met Marije van der Hoeven van de Rode Loper op School hebben de kinderen een eigen mini Dokwerkertje van draad en tape gemaakt. Ieder zijn eigen versie, maar samen vormen ze een onverzettelijke groep.

Mooi om te doen, want je kan het maken zoals je zelf wil. En toch horen we allemaal bij elkaar!

Tijdens dit thema interviewen kinderen ook ouderen die de oorlog hebben meegemaakt. Ze luisterden een uur ademloos naar Mirjam. Zij vertelde over haar ervaringen tijdens de oorlog beschreven in het boek 'De man van Tsinegolde'. Indrukwekkend!

oorlog in mijn buurt

dokwerker 2